9 gode grunde til at gå i sauna

  • Sauna
derfor skal du gå i sauna

1. Den såkaldte sauna-effekt

Selvom det måske kan være lidt svært at tro, har saunaens varme rus (ca. 80-90 grader) en positiv effekt på din krop. Når du har opholdt dig i en sauna i 20 minutter, svarer det næsten til at dyrke motion, i den forstand at varmen får dit hjerte til at slå hurtigere, blodcirkulationen gennem kroppen vil stige, sveden kommer frem og porerne åbnes og hudens ophobede affaldsstoffer frigøres. Du må dog ikke erstatte din træning med en tur i saunaen, og forvente et stort vægttab. Forskellen er nemlig, at du ved et ophold i sauna ikke bruger dine muskler og får pulsen op, ligesom ved normal konditionstræning. Ved normal træning kommer dine muskler på arbejde, så de bliver bedre til at optage ilt i kroppen. Det påvirker, udover musklerne, også hjerte, hjerne og knogler positivt. 

2. Dit sociale liv udvides i saunaen

Saunaens rum er meget intimt og roligt, og netop derfor kan det være det perfekte sted for gode samtaler. Måske lærer du nye mennesker at kende, måske kan du overtale veninder, venner eller kollegaer til at tage med i sauna? Uanset hvad kan saunaen være en ny, sjov og givende måde at socialisere på. Rammerne for at skabe et stærkt fællesskab med ligesindede saunaentusiaster er i hvert fald sat. Alt efter, hvilken type sauna du besøger, vil du mærke en forskel i, hvordan intimitet og det sociale fællesskab opleves. Nogle saunaoplevelser tilbyder muligheden for at møde fremmede, hvor alle kan booke en tid, som mange sauna- og vinterbadeklubber. Mens andre saunaer kun kan bookes i grupper. Hos GoBoat i København har man den løsning, hvor én gruppe kan booke hele saunaen på én gang.

3. Du slapper af når du sidder i en sauna

Høje niveauer af stress er et typisk problem i vores samfund. Vi er altid på farten, vi har uendelige lister med gøremål og et enormt ansvar, der rumsterer rundt i vores hoved. En af fordelene ved at tage i sauna er, at det kan frigive nogle af de spændinger. Det kan give et øjebliks mental klarhed, som kan afslappe hele din krop. Når du træder ind i saunaens rum sænker der sig ofte automatisk en ro, der indbyder til en afslappende stemning. Saunaer med vinduer er tit og ofte placeret med en god udsigt, der bidrager til den rolige stemning af at se på omgivelserne, mens du selv blot sidder og slapper helt af i hele kroppen. 

GoBoats sauna, der er placeret helt unikt på vandet, gør, at der sænker sig en helt særlig ro, mens man sidder i varmen. Det er endda videnskabeligt bevist, at vand har en beroligende effekt på sindet, kaldet ‘blue mind-effekten’. En af grundende stammer tilsyneladende helt tilbage fra vores forfædre for flere tusinde år siden i deres søgen på vand, der gjaldt liv eller død. Når målet om at finde vandet lykkedes, udløste det en beroligende trigger i hjernen, hvilket ifølge studiet stadig aktiveres i dag, når man ser vand.

Hvis du så både kan se og høre vandet på samme tid, er effekten endnu stærkere. Vi opfatter lyde enten truende eller ikke-truende. Den måde vores hjerne opfatter lyden af bølger, sammenstillet med billeder af vand for vores indre, har en ikke-truende påvirkning.

Studiet lister et hav af grunde til, at vand gør os rolige, disse er blot et par af dem.

4. Sauna kan have en smertelindrende effekt

Du har måske fået fortalt, at du ved hyppige besøg i sauna, kan mindske smerte i kroppen? Det skyldes, at mængden af kroppens beta-endorfin øges ved et saunabesøg , hvilket har en smertelindrende effekt. Det betyder, at eventuel ømhed du måtte føle kan føles mindre, når du befinder dig i varmen. De fleste har nok allerede en idé om, at ømhed i led og muskler synes at forsvinde i mere eller mindre grad, når kroppen er varm. Det er derfor en typisk anbefaling, når man har kramper eller muskelsmerter, at tage et varmt bad eller benytte en varmepude. At benytte en sauna har også fordele, såsom at have en terapeutisk effekt på ledgigt, forstuvninger eller andre ledsmerter. Hvis du har haft en intens træningssession i fitnesscentret, skal du ikke tøve med at tage i sauna efterfølgende. Dine muskler vil takke dig: de vil være i stand til at hvile og komme sig hurtigere. 

5. Blodtrykket sænkes ved en tur i sauna

Du kan sænke dit blodtryk ved at gå i sauna, siges det, men kan det nu også passe? Ifølge et finsk studie blev det konstateret, at en tur i sauna muliggør forebyggelse af et forhøjet blodtryk. I studiet blev personer, der går i sauna mellem 2-3 gange om ugen testet, og resultatet viste, at risikoen blev sænket med 24 % sammenlignet med de personer, der ikke var faste saunagængere. En forklaring kan være, at dine blodkar åbner sig, når kropstemperaturen stiger, hvilket gør blodgennemstrømningen lettere og på den måde sænkes blodtrykket.

6. Skadelige bakterier nedbrydes i saunaens varme

Helt tilbage fra gammel tid har det været velkendt, at mange mikrobakterier ikke kan leve i varme temperaturer. Mennesker har derfor brugt både vand og damp som beskyttelse mod bakteriernes lunefulde konsekvenser. 

Det er dog vigtigt at påpege, at det ikke er videnskabeligt bevist, hvorvidt coronabakterier nedbrydes i varmen, som nogle fejlagtigt mener. Ifølge Saunaselskabet anbefales det ikke, at bruge sauna som et middel mod corona. Der gælder ifølge dem de samme risici forbundet med et saunabesøg, som ved ophold alle andre offentlige steder. Derfor gælder de samme anbefalinger om, at ikke besøge en sauna såfremt du er smittet med COVID-19 eller oplever symptomer.

7. Din vejrtrækning forbedres ved besøg i varmen

Ligesom en sauna åbner dine porer, udvider den også dine lunger. Varme og damp er ofte brugt til at lindre tilstoppelse, når man har hoste, forkølelse eller endda bronkitis. 

Selvom du ikke har en sygdom, er det altid fordelagtigt at tage i sauna, så alle skadelige stoffer, der kan klistre sig fast til dit vejrtrækningssystem, fjernes.

8. Din mentale sundhed styrkes

Et ophold i sauna beroliger dit nervesystem og sænker din hjertefrekvens (puls). Så hvis du føler dig lidt urolig og trist, skulle saunabadning kunne løfte din sindstilstand og gøre dig rolig. Kroppen slapper simpelthen af og det smitter af på dit sind. For nogle kan varmen føles som en meditativ oplevelse, hvor man kan koble af for omgivelserne, gå ind i sig selv og bare sidde eller ligge og komme helt ned i gear, mens varmen omfavner kroppen.

9. Immunforsvaret styrkes

Nogle forskere mener, at ved ophold i saunaens varme temperaturer i blot 15 minutter, vil dit immunforsvar opleve en form for choktilstand ved den kraftige varme, og på den måde tilføres der ekstra styrke mens det stimuleres. Når kroppen mærker varmen i saunaen, boostes produktionen af de hvide blodlegemer, som er med til at styrke immunforsvaret. 

Det skal dog nævnes, at der er forskellige holdninger til og meninger om, hvor effektivt og sundt saunabesøg egentlig er. Vi har blot samlet nogle af de fordele der kan være ved sauna, som vi mener er tilstrækkeligt dokumenterede, da vi bestemt ikke er eksperter på området.  

Det var vores 9 gode grunde til at gå i sauna. Der findes helt sikkert flere, men med de 9 her, er der i hvert fald en række gode argumenter for at komme en tur i varmen. 

Denne artikel er skrevet på baggrund af information fra Fitpeople, iform, Magasinet Liv, lunge.dk, gr8ness, Saunaselskabet og Prevention.

Ofte stillede spørgsmål

Der er flere forskellige fordele ved at gå i sauna - faktisk er der 9 gode grunde til at gå i sauna. Det er nemlig sundt både for din mentale sundhed og din kropslige sundhed. Læs om fordelene her

Det er lidt forskelligt, hvilke anbefalinger der er omkring saunabesøg som gravid. Som udgangspunkt skader det ikke at opholde dig i saunaen i korte perioder, såfremt din graviditet er uden komplikationer. 

I København finder du en række forskellige saunaer. En af de nyere saunaoplevelser finder du ved Ved Stranden 26, som er Sauna by GoBoat. En ny sauna, placeret på vandet i Frederiksholmskanal.